Het lijkt misschien een beetje overdreven, maar het is het verstandig om tijdig een verhuisbedrijf in Rotterdam uit te kiezen. Tijdig is zeker twee maanden voordat je pretendeert over te gaan naar de nieuwe woning. Jouw verhuisbedrijf kan je namelijk uitstekend helpen met de planning van de grote dag, en de benodigde materialen verschaffen. Dat scheelt een hoop moeite en stress. Had jij bijvoorbeeld zelf gedacht aan een verzekering voor de verhuizing? En heb je al verhuisdozen? Hierbij kan een professionele verhuizer jou prima helpen.
Plan samen met je verhuisbedrijf
Begin de planning ruim van te voren. Twee maanden is meestal wel voldoende. Maak vooral een checklist van van de belangrijke spullen. Dit zijn bedden, kledingkasten, grote spiegels, dressoirs, witgoed en grote sportartikelen. Dit is niet alleen handig voor je eigen organisatie, maar helpt het verhuisbedrijf om in te schatten welk transport er nodig is en wat de kosten zijn.
Dan is het de beurt aan jezelf en zul je willen beginnen met het sorteren van alle spullen die je niet naar je nieuwe huis wilt meenemen. In het engels heet dat heel mooi decluttering. Het is een mooi moment om alle niet essentiële spullen en andere bewaarsels eens weg te doen. Het scheelt verhuizen, en ruimt je leven lekker op. Overweeg ook om spullen te doneren aan de lokale kringloopwinkel.
Begin zeker twee weken van te voren met inpakken
Nu is het tijd om verhuisdozen te gaan organiseren en te beginnen met inpakken. Werk de opgestelde lijst met prioriteiten in juiste volgorde af. Je hebt een week of twee om dit hele proces over te verspreiden. Dus er geen haast. Laat eten en toiletspullen tot het allerlaatst. Je moet immers ook nog gewoon kunnen leven.
In deze periode helpen de verhuizers jou om er voor zorgen dat de parkeerplaats voor het verhuisbedrijf op beide adressen is bevestigd. Als er vergunningen nodig zijn, of afspraken gemaakt moeten worden met buren, dan is nu het moment. Zeker als je verhuist in een stad, dan is het noodzakelijk dit vroegtijdig goed te organiseren.
Nog één week te gaan
In de laatste week tot de grote dag, is het handig om alle administratie in één enkele map te verzamelen: persoonlijke documenten, verzekeringspapieren, verhuiscontract, en eventuele vergunningen. Daarnaast is de tijd aangebroken om de laatste spullen in te pakken die nog gebruikt werden, zoals witgoed, kledingkasten, en etenswaren.
De verhuisdag
Dankzij het gebruik van een professionele service is verhuizen nu een fluitje van een cent. Jij hoeft alleen nog maar even rustig alles na te lopen. In principe is alles inmiddels al ingepakt en duidelijk geëtiketteerd. Alles staat klaar voor transport. En je hebt alle documenten bij de hand. Dus jij hoeft je nergens zorgen over te maken.
Na afloop
Dankzij de checklist kan je na de verhuizing precies nagaan of alles correct is overgekomen. Mocht er iets ontbreken, of stuk gegaan zijn, dan kan je dat direct bespreken met de verhuisservice en verzekeraar. Alles staat genoteerd, dus er zal geen enkele onduidelijkheid ontstaan bij de betrokken partijen.